feb
19
2013

zoekwoorden analyse

Zoekwoorden analyse: de sleutel tot succes

Introductie

Keyword onderzoek is één van de meest belangrijke onderdelen van eender welke internet marketing campagne.
Bekijk het als de sleutel tot jouw succes want zonder degelijk keyword onderzoek zal het veel moeilijker zijn voor bezoekers om jouw website te vinden.

Keywords zijn de woorden of zinnen die mensen opgeven wanneer in een zoekmachine. Mensen die bijvoorbeeld de serie ‘lost’ op dvd willen kopen, zullen naar google surfen en in het zoekveld een opdracht ingeven als ‘lost dvd’ of ‘koop lost op dvd’.

Als jouw website niet de juiste zoekwoorden bevat dan zal hij niet gevonden worden. Daarom is het enorm belangrijk dat je de juiste keywords kiest en ze op de juiste plaatsen aan je web- site toevoegt. Dis is de basis van een goede zoekmachine – optimalisatie.

In deze post vertel ik je precies hoe je de juiste keywords vindt voor jouw markt, hoe de keywords te kiezen waarop je je het meest gaat focussen en waar je deze moet plaatsen binnen je website om het beste seo resultaat te bekomen.

Laten we beginnen.

Voorbereidend keyword onderzoek

Het eerste wat je gaat doen is een voorbereidend keyword onderzoek. Dit houdt in dat je een keyword tool gaat gebruiken om een groot aantal keywords op te zoeken voor je markt. Houd steeds in gedachten: dit zijn de woorden of zinnen waarop je wil gevonden worden.

Op dit moment heb je reeds een idee van de markt waarin je je wil gaan plaatsen. We praten vanaf nu over een niche. Een niche is eigenlijk een klein onderdeel van een markt. Zo is bijvoorbeeld ‘huidverzorging’ een niche binnen de markt ‘gezondheid’.
We gaan nu een lijst van keywords verzamelen die we kunnen gebruiken om verkeer te genereren naar onze website vanuit verschillende bronnen zoals zoekmachines of pay-per-click marketing.

Google adsense is bijvoorbeeld zo’n pay-per-click marketing instrument. Terwijl seo heel wat tijd en werk vergt om hoog in de zoekmachines te komen, kan je met google adsense aangeven op welk zoekwoord jij wil dat je advertentie getoond wordt. Je betaalt dan per klik op je advertentie. Eén van de zaken die de prijs per klik bepalen is de manier waarop je website geoptimaliseerd is voor dat zoekwoord. Google wil namelijk steeds relevante pagina’s tonen, leunt je pagina niet goed aan bij de zoekopdracht, dan zal je meer gaan betalen per klik.

Laten we zeggen dat we ons gaan richten op de acne niche. We richten ons naar mensen die last hebben van acne en die daar een oplossing voor zoeken. De basis zoekwoorden zijn ‘acne’ en ‘puistjes’.

Enkele keywords die we bekomen zijn:

  • acne behandeling
  • puistjes verwijderen
  • mee eters verwijderen

Om deze keywords te bekomen gebruikte ik de google keyword tool:

http://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal

Dit is een gratis tool die resultaten haalt uit google’s eigen database van zoekopdrachten die mensen eerder uitvoerden. Ik raad je overigens aan om een gratis account aan te maken bij google zodat je meer gericht kan gaan zoeken binnen de resultaten van de keywordtool.

Hoewel geen enkele keyword tool 100% accuraat is mag je er vrij zeker van zijn dat google’s eigen data de meest accurate is die je zal vinden.

De keyword tool zal zo’n 100 resultaten geven. Je kan nog dieper graven door een resultaat opnieuw in te geven zodat je nog meer relevante keyword voorgeschoteld krijgt. Vink aan de linkerzijde het vakje ‘exact’ aan zodat je enkel resultaten krijgt met die specifieke zoekwoorden.

Als je een kleine niche website maakt, zal je je willen focussen op slechts enkele keywords. In dit geval zijn de 100 keywords, die je na je eerste zoekopdracht kreeg, wellicht genoeg. Als je een grote website wil die zich richt op honderden kleine zoekopdrachten dan kan het interessant zijn om dieper te graven door gevonden resultaten opnieuw door de keywordtool te halen. ‘Acne behandeling’ was bijvoorbeeld 1 van de oorspronkelijke resultaten toen we zochten op ‘acne’. Wanneer we nu ‘acne behandeling’ ingeven in de keywordtool krijgen we nieuwe suggesties te zien, waaronder zelfs enkele producten die kunnen helpen bij een acne behandeling. Heel erg interessant dus voor onze niche website.

Eens we een lijstje met keywords samengesteld hebben gaan we deze analyseren. Niet elk keyword is namelijk geschikt om te gebruiken in onze seo-strategie. Zo zie je aan de rechterzijde in de keywordtool meteen het aantal zoekopdrachten voor een bepaald keyword. Sommige resultaten hebben te weinig zoekopdrachten waardoor het niet de moeite is om deze mee te nemen, anderen kunnen dan weer teveel concurrentie hebben waardoor de kans om onze website te ranken, verkleind.

In het volgende onderdeel vertel ik je dan ook graag hoe we deze zoekwoorden gaan analyseren zodat we te weten komen waarop we ons gaan concentreren.

Keyword beoordeling

Ga nooit zomaar aan de slag met een zoekwoorden lijst zonder eerst het verkeer en de concurrentie te analyseren. Het is namelijk zonde van de tijd om je te gaan richten op zoekwoorden die ofwel te moeilijk zijn om op te ranken, ofwel te weinig resultaten bieden.

Met deze ‘formule’ hou ikzelf rekening wanneer ik zoekwoorden uitkies:
– Minstens 1.000 maandelijkse zoekopdrachten (exact)
– Niet meer dan 30.000 pagina’s in google “in quotes” (uitleg volgt)
– Niet meer dan 10.000 resultaten voor “allintitle” (uitleg volgt)

Wanneer je de resultaten uit de keywordtool te zien krijgt zie je meteen ook hoeveel keer er ongeveer gezocht wordt op elk van deze zoekopdrachten. Over het algemeeen kijk ik naar de keywords die meer dan 1.000 maandelijkse zoekopdrachten krijgen, wil je echter een autoriteit worden binnen je markt dan kan het interessant zijn om je ook op kleinere zoekopdrachten te gaan richten. Alle kleintjes maken namelijk 1 groot.

Daarna is het zaak om de concurrentie te beoordelen. Je wil je namelijk niet richten op zoek- woorden waarop je weinig kans hebt om op te ranken, dat zou zonde zijn van je tijd. Is er veel competitie voor een bepaald zoekwoord dan zal het heel moeilijk zijn om je website hiermee op de eerste pagina van google te krijgen.

Er zijn twee stappen om onze concurrentie te beoordelen. Allereerst moeten we erachter komen hoeveel website eigenaars een zoekwoord of zoekzin gebruiken op hun pagina’s. Dit doen we door het zoekwoord of zoekzin in google in te geven, “tussen quotes”. Dit zal ons vertellen hoeveel andere pagina’s dit exacte zoekwoord of zoekzin bevatten.

zoekwoorden analyse

Zoals je kan zien in de afbeelding hier boven, wordt de term ‘acne behandeling’ gebruikt op ongeveer 70.300 andere pagina’s. Zo te zien zal het in ieder geval enige tijd zal kosten om onze website op de eerste pagina te krijgen voor deze zoekterm.

De tweede stap is bekijken hoe sterk onze concurrentie is.

Google (en andere zoekmachines) hechten heel veel belang aan de woor- den die in de titel (H1-tag) van een html document getoond worden. Laten we dus eens gaan kijken hoeveel van deze 70.300 pagina’s deze zoekterm gebruiken in de titel van hun pagina.

Dit doen we door deze zoekopdracht in google: allintitle:”jouw keywords hier”.
Specifiek voor ons voorbeeld geeft dit: allintitle:”acne behandeling”

We zien nu hoeveel websites deze term in de titel tag staan hebben, dit geeft meteen een veel beter beeld van onze concurrentie.

zoekwoorden

We zien nu dat er ongeveer 2.010 pagina’s zijn die de term ‘acne behandeling’ in de titel tag staan hebben.
Dit is goed nieuws want het betekent dat we veel minder concurrentie hebben dan oorspronkelijk gedacht en we dus makkelijker kunnen scoren met deze zoekterm. Uiteraard stopt het hier niet, doe dit ook voor de andere zoektermen, wellicht vind je nog betere alternatieven.

Voor een beginnende website doe je er zeker goed aan om je eerst te richten op de ‘kleinere’ zoektermen. Je zal op die manier makkelijker en sneller scoren op die zoektermen en dan kan je nog steeds extra content toevoegen aan je website die je dan weer richt op andere zoektermen. Google houdt van goede, unieke content (kopieer niet zomaar teksten van het web!) en zal jouw website hoger gaan waarderen.

Tip: Er zijn tools te verkrijgen die keyword onderzoek makkelijker en sneller maken, maar dan zal je wel wat geld moeten investeren om deze te gebruiken. Market Samurai is bijvoorbeeld een handige tool om zeer snel zoekwoorden te vinden en te beoordelen. Het wordt dan ook gebruikt door vele internet marketeers. Een goedkopere tool die ook alle basisfuncties bevat voor een goed zoekwoordonderzoek is Keyword Blaze.

Meer informatie over Keyword Blaze vind je op het warrior forum.

Keywords in SEO

Zoals eerder gezegd, zoekmachines hechten veel waarde aan de tekst die in de titel van je pagi- na voorkomt. Het is dus enorm belangrijk dat je hier je keywords plaatst. Natuurlijk zijn er nog andere plaatsen binnen je website waarin je je zoekwoorden zeker en vast moet vermelden.

Domein namen

Je keyword in je domeinnaam hebben kan je website ranking zeker en vast ten goede komen. Wil je ranken op ‘acne behandeling’ dan biedt de domeinnaam Acnebehandeling.com of Acnebehandeling.net bijvoorbeeld een grote meerwaarde.
Streepjes in de domeinnaam lijken vaak minder goed te werken. Is acnebehandeling niet meer beschikbaar dan kan je beter alternatieven zoeken en eventueel wat toevoegen: acnebehandelingen.com of acnebehandelingblog.com bijvoorbeeld. Aangezien de beste domeinnamen vaak bezet zijn zien we tegenwoordig vaak dat het getal 24 toegevoegd wordt: acnebehandeling24.com. Dit blijkt voor sommigen ook goed te werken.

De beste extensies voor SEO blijken:

- .com
- .org
- .net
- .nl (als je je richt op Nederland uiteraard)

Andere extensies lijken het veel minder goed te doen wat betreft SEO, het is dan ook aangera- den om binnen de bovenstaande varianten te blijven.

URLs

Niet enkel de domein naam heeft waarde. Je kan je keywords ook elders in je URL gebruiken. Gebruik je bijvoorbeeld wordpress, een gratis systeem dat ik je ten zeerste kan aanraden, dan kan je je keywords bijvoorbeeld gebruiken in de titel van je pagina of posts.
Je url kan er dan als volgt uitzien:
http://www.wegmetdiepuistjes.com/acne_behandeling

Belangrijk blijft dus wel dat je domeinnaam ook relevant is voor je niche. Heb je een blog over voetbal dan zal je dus niet makkelijk gaan scoren op het zoekwoord acne behandeling, ook al wijdt je daar een hele pagina aan. Google wil steeds relevante sites tonen aan bezoekers, het is dus belangrijk dat je goede, ruime content biedt binnen je niche.

Heading tags

Heading tags worden gebruikt om verschillende secties van een pagina aan te duiden. Het zijn ‘titel tags’ waarbij ‘h1’ de voornaamste is. Je kan verder nog een ‘H2’, ‘H3’ enzoverder gebruiken. Gebruik zeker je keyword binnen de h1 tag in je pagina. Verwerk in de H2 en H3 tags bijvoorbeeld andere relevante zoekwoorden.

Gebruik je wordpress, dan kan je deze tags makkelijk toevoegen wanneer je je bericht of pagina aanmaakt:

wordpress koptekst

Body content

Uiteraard wil je je keyword ook gebruiken in de ‘body text’ van je website, de gewone tekst. Afhankelijk van de lengte van je tekst mag je je zoekwoord meermaals gebruiken maar over- drijf hier niet in. Gebruik je het zoekwoord te vaak dan gaat google dit al snel zien als zoek- woord spamming en dit zal je zoekmachine ranking uiteraard niet ten goede komen.

Alt-tags van je afbeeldingen

Gebruik je afbeeldingen in je pagina’s, dan is het belangrijk dat je een duidelijke alt-tag mee- geeft hieraan. Verwerk hierin je keyword.
De alt tag wordt getoond wanneer een afbeelding niet kan geladen worden of wanneer een persoon met een visuele handicap je pagina bekijkt, kan deze uitgesproken worden door de hierbij gebruikte software.

Wil je weten of je het goed doet?
Wordpress gebruikers kunnen hiervoor een gratis plugin installeren: de yoast seo plugin. Een ideale, eenvoudige plugin om jouw pagina’s te optimaliseren voor de zoekmachines. Je hoeft dit niet voor elke pagina te doen, tracht vooral de inhoud van je website zo natuurlijk mogelijk op te bouwen, dat apprecieert google meer dan ‘over-geoptimaliseerde’ websites.

Off-page SEO

Off page SEO is al hetgene wat buiten je website staat en toch je SEO ranking kan beïnvloeden. Je keywords zijn ook belangrijk met betrekking tot off-page SEO. Velen onder ons denken dat we de factoren buiten onze website niet in handen hebben, maar dat is niet waar.

Er zijn twee belangrijke zaken die je kan doen om je off-page SEO zo effectief mogelijk te houden:
1. Zorg dat je relevante sites een backlink naar jou plaatsen
2. Zorg dat hierbij de goede ‘anchor text’ gebruikt of laat gebruiken

Relevantie

Een relevante backlink is een backlink die komt vanaf een pagina die gerelateerd is aan jouw niche. Elke backlink heeft enige waarde maar er is een duidelijk onder- scheid. In het geval van onze acne site heeft een backlink vanaf een gezondheids- ge- relateerde website bijvoorbeeld meer waarde dan een backlink vanaf een voetbalblog.

Anchor text (ankertekst)

De ankertekst is de tekst die gebruikt wordt om van de ene webpagina naar de andere te lin- ken. In wordpress kan je heel eenvoudig linkjes maken door een woord of woorden aan te duiden en hieraan een link te voegen (het symbooltje met de schakels).
De geselecteerde tekst is dan je ‘ankertekst’.

Het is een goed idee om naar onze webpagina http://www.wegmetdiepuistjes.com/acne_behandeling te linken met de ankertekst acne behandeling aangezien dat het hoofd keyword is voor die pagina.

De html code hiervoor ziet er als volgt uit:
<a href=”http://www.wegmetdiepuistjes.com/acne_behandeling”>acne behandeling</a>

Ook hier geldt hetzelfde advies: over-doe het niet.

Wanneer elke link naar jouw website dezelfde ankertekst heeft dan zal google dit verdacht vinden en bestaat de kans dat je daarvoor bestraft wordt. Het oogt veel natuurlijker wanneer er vanaf verschillende ankerteksten naar je pagina gelinkt wordt.

Gebruik je hoofd keyword bijvoorbeeld 50-75% van de tijd en gebruik voor de resterende links enkele gelijkaardige ankerteksten zoals ‘puistjes behandelen’ of ‘acne stoppen’.

Ik heb deze post ook in een ebook gegoten voor jou, mocht je ‘m willen opslaan op je computer of afprinten. Je vind ‘m op deze pagina met gratis ebooks over seo.

About the Author:

Pieter is reeds enkele jaren actief in de internet marketing wereld. Zelfstudie en het volgen van internet marketing cursussen hebben hem inmiddels een goed beeld gegeven van wat de mogelijkheden zijn om geld te verdienen op het internet. Dankzij de goede contacten met andere marketeers en de reputatie van dit blog, krijgt hij dikwijls de kans om nieuwe producten in te kijken, waarvan hij dan met plezier een review schrijft. Zijn doel? Ook jou duidelijk maken dat je geld kan verdienen op het internet!

2 comments on “zoekwoorden analyse

  1. Hey,
    je website is technisch iig goed opgezet maar inhoudelijk mis ik wat.
    Elke pagina bevat een salescopy, waarin onderscheid je je van de andere affiliates of de verkoper zelf?
    Je kan vast wat meer waarde bieden aan je bezoeker dmv gratis tips, een review van de producten die je promoot oid..

    Succes!

  2. Thx Pieter.

    Het meeste wist ik al, maar die keywoord beoordeling ”formule” vond ik heel handig

    Zou je misschien je mening willen geven over mijn minisite fredsbouwtekeningen?

    Dit is mijn eerste dus verwacht zeker niet teveel…

    Alvast bedankt!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge