26
2013

Wat is Rippln en wie zit erachter? Review.

rippln inner circleDuizenden – wellicht honderden duizenden – kregen de afgelopen maand uitnodigingen voor een nieuwe applicatie, Rippln.
De oorzaak van deze hype is de claim die Rippln maakt, zo zouden gebruikers geld kunnen verdienen met de app van zodra deze live gaat.

Rippln review

Rippln zou volgens de uitvinders groter worden dan facebook, twitter, of welk sociaal netwerk of game dan ook. De redenering erachter is eenvoudig; we komen met z’n allen dagelijks nieuwe applicaties en websites tegen op het web. Het succes van die applicaties is vaak te danken aan de gebruikers zelf, die hun ervaringen erover delen met vrienden, familie en al wie het horen wil. Het is de ultieme droom van elke website-, applicatie- of game eigenaar: viraal gaan.
Hoewel jij als gebruiker mede verantwoordelijk bent voor het succes, is het de eigenaar die geld verdient aan jouw inspanningen.

Dat will Rippln veranderen; als gebruiker zal jij voortaan beloond worden wanneer jij je lievelingsapp deelt met je netwerk. Hoe dat concreet in z’n werk zal gaan is nog niet geweten, maar wellicht zal je als een soort van affiliate applicaties gaan promoten.

Rippln piramide?

Wanneer we Rippln nader bekijken zien we dat het gebruik maakt van een gesofisticeerd multilevel marketing model gebaseerd op uitnodigingen en toegangscodes om hun fans aan te zetten om meer mensen aan te brengen tot het systeem. De wortel die voor de ezel wordt gehangen is de belofte dat wie vroeg instapt wederkerende uitbetalingen zal krijgen vanuit de door hen aangebrachte levels, we noemen ze hier ripples, van spelers en teams. Dit maakt dat de site nu reeds een immense ledental kent. Leden beginnen als ‘Fans’, van zodra je als Fan 5 nieuwe leden hebt aangebracht word je een ‘Player’. Althans, dat zou je worden wanneer het systeem live gaat. Je zal een player moeten zijn om mee te dingen voor het geld.

De eerste publieke video over Rippln werd gepubliceerd op 16 april door Robert Kiyosaki (je kent ‘m vast van het boek ‘rijke pa, arme pa’). Hij postte op 19 april een bericht over de eerste Rippln hangout event, waar namen als Jonathan Budd, Brian Underwood en Russel Brunson naar boven kwamen. Zij zouden het team achter Rippln zijn. Volgens de informatie op het Hangout event ging een eerste bericht over deze nieuwe app uit op zondag 14 april via Google + en begonnen de eerste gebruikers uitnodigingen te delen kort nadien. Het nieuws ging meteen viraal, wat ertoe leidde dat de homepagina reeds crashte diezelfde namiddag.

Volgens een andere introductievideo die beschikbaar is op Youtube, voorziet Rippln in eerste instantie ‘in-game’ beloningen zoals badges voor het aanbrengen van nieuwe spelers. Maar dat is enkel voor beginners. Spelers die echt actief aan de slag gaan zouden naar verluidt echte cash beloningen krijgen.

Geld verdienen met Rippln

Volgens een andere video die het MLM model nader toelicht, zijn er twee manieren om te verdienen aan de website. De eerste is door het aanbrengen van nieuwe spelers en de tweede is door de inkomsten van commerciële verrichtingen op de website.

Om te starten met geld verdienen door het aanbrengen van spelers, moet een gebruiker eerst een team samenstellen van gebruikers eender waar op de wereld. Elke speler kan zijn team uitbreiden tot een vooraf bepaalde limiet van 10 lagen aan teams en spelers.
Belangrijk te vermelden is echter dat niemand effectief een ‘player’ wordt totdat de app live gaat voor het grote publiek. Dit zou ergens ‘later dit jaar’ gebeuren. Tot die tijd is elke gebruiker eenvoudigweg een fan en valt er niets te verdienen. De tweede mogelijkheid wordt beschikbaar wanneer een speler de Rippln app download.

Nieuwe fans worden gevraagd een nondisclosure agreement (NDA) te ondertekenen ter beveiliging van de intellectuele eigendom van de app, waaronder wellicht verstaan wordt de gebruikte technologie ter verificatie van nieuwe gebruikers en de website zelf. Meer waarschijnlijk nog wordt deze NDA gebruikt om het bedrijf te beschermen tegen concurrenten terwijl ze hun aanwezigheid en interesse door potentiële adverteerders laten groeien. Deze adverteerders zullen op een gegeven moment nodig zijn om  effectief inkomsten te genereren voor de app. Momenteel is het namelijk zo dat elke gebruiker zich inschrijft voor slechts 1 doel: het verdienen van geld met deze applicatie. Uiteraard betekent dat dat er momenteel nog geen geld verdiend kan worden.

Het bedrijf?

Buiten hun eigen sites om is er echter weinig geweten over het bedrijf, wat wellicht wel een alarmbel doet rinkelen bij menig potentieel investeerder. Informatie over  eventuele kantoren van het bedrijf en hun verantwoordelijken, alsook hun locatie, zijn moeilijk te achterhalen. De oprichters van de app gaven echter wel aan in de google+ hangout dat de hoofdkantoren gelegen zijn in Dallas, Texas.

Uiteraard roept dit de nodige vragen op wat betreft de beloftes van toekomstige uitbetalingen en verificatie van de opgebouwde ripples of teams. De echte test zal echter komen wanneer het systeem volledig beschikbaar wordt gesteld aan het grote publiek en fans players worden, wanneer dat ook mag zijn. Die datum zal wellicht afhangen van de app ontwikkelaars en potentiële adverteerders en wanneer zij effectief in het systeem instappen.

Ons oordeel: wij wachten vol spanning af waar het met deze app naartoe gaat. Hoewel het nogal wat eigenschappen heeft van eerder geziene scams, zou het idee van affiliate platform voor applicaties wel kunnen werken, mochten dat de richting zijn die de developers uitgaan.
Wil je het systeem zelf beoordelen van binnenuit? Stuur ons een berichtje zodat we je een uitnodiging kunnen toesturen.

Opmerking: deze informatie werd samengesteld uit elders op het internet te vinden berichten. Daarom werd er ook geen inbreuk gemaakt op het NDA.

About the Author:

Pieter is reeds enkele jaren actief in de internet marketing wereld. Zelfstudie en het volgen van internet marketing cursussen hebben hem inmiddels een goed beeld gegeven van wat de mogelijkheden zijn om geld te verdienen op het internet. Dankzij de goede contacten met andere marketeers en de reputatie van dit blog, krijgt hij dikwijls de kans om nieuwe producten in te kijken, waarvan hij dan met plezier een review schrijft. Zijn doel? Ook jou duidelijk maken dat je geld kan verdienen op het internet!