aug
26
2014

Facebook in de aanval tegen ‘click bait’: wat betekent het voor de facebook marketeer?

Facebook kondigde deze week een belangrijke update van de newsfeed aan, die een grote impact zal hebben op facebook marketeers. De update is er namelijk op gericht om gebruikers enkel posts en links te tonen van de publishers die zij interessant en relevant vinden.

Facebook wil het daarmee moeilijker maken voor posts die vaak als spam aangemerkt worden om nog in de newsfeed voor te komen. Vooral posts met zogenaamde ‘click-bait’ headlines, die er enkel op gericht zijn om veel kliks te krijgen, krijgen het zwaar te verduren.

Wat is click bait?

Een post met een headline die de bezoeker aanspoort om door te klikken, zonder veel informatie te geven over wat hij achteraf te zien zal krijgen, wordt aanzien als click bait. Deze posts krijgen vaak een groot aantal kliks, wat betekent dat deze posts aan meer mensen getoond worden en hoger in de News Feed belanden. Op die manier kunnen click bait posts content van vrienden en pagina’s waar de gebruikers echt om geven, weg concurreren uit de news feed.

Uit een onderzoek van facebook blijkt echter dat gebruikers liever headlines zien die hen helpen te beslissen of ze het volledige artikel willen lezen. Dat is met click bait posts niet het geval. Facebook ontwikkelde daarom een strategie om deze posts voortaan  te weren uit de news feed.

Hoe herkent Facebook click bait posts?

1 manier om click bait posts te herkennen is door na te gaan hoe lang mensen op de pagina blijven, na weg te klikken van facebook. Als de gebruiker op een post klikt en de tijd neemt om het artikel te lezen, kan er vanuit gegaan worden dat de content waardevol was. Klikt men op een link en keert men nadien meteen terug naar facebook, dan suggereert dit dat de content niet naar verwachting was. Deze techniek om de relevantie van een post te bepalen wordt ook gebruikt door Google, dat zo relevante resultaten hoger helpt ranken na een zoekopdracht.

Een andere factor die Facebook gebruikt om click bait posts te herkennen is de ratio tussen het aantal kliks en het aantal comments en shares. Wanneer heel wat mensen op de link klikken, maar relatief weinig mensen de like knop aanklikken of een comment nalaten, dan kan aangenomen dat de content waarnaar gelinkt werd niet waardevol was.

Wat kan je doen als Facebook marketeer?

Heel wat facebook marketeers zullen door deze update hun strategie moeten aanpassen. Een duidelijke regel is uiteraard je bezoeker niet te misleiden maar hem effectief de content te bieden die hij denkt te krijgen. Zijn je posts vooral gericht op het verkrijgen van bezoekers naar je website, zorg dan dat er ook interactiviteit op je facebook pagina is.

Een tool waar wijzelf goede resultaten mee behalen is ZoSocial. Lees hier onze ZoSocial review.

About the Author:

Pieter is reeds enkele jaren actief in de internet marketing wereld. Zelfstudie en het volgen van internet marketing cursussen hebben hem inmiddels een goed beeld gegeven van wat de mogelijkheden zijn om geld te verdienen op het internet. Dankzij de goede contacten met andere marketeers en de reputatie van dit blog, krijgt hij dikwijls de kans om nieuwe producten in te kijken, waarvan hij dan met plezier een review schrijft. Zijn doel? Ook jou duidelijk maken dat je geld kan verdienen op het internet!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge