jun
6
2012

Cookiewet

Cookiewet: de gevolgen voor affiliate marketing

Cookies zijn tekstbestanden die gebruikt worden om ter identificatie van computers op de webserver. De cookiewetgeving houdt in dat website bezoekers voortaan moeten aangeven of zij al dan niet het gebruik van cookies voor jouw website willen toestaan.
Hierbij gaat het niet zozeer om primaire cookies (bijvoorbeeld cookies voor het onthouden van wachtwoorden) maar wel om cookies van derde partijen, zoals advertentienetwerken en dataverzamelaars.

Binnen de informatieplicht dienen organisaties bezoekers te informeren over welke cookies worden geplaatst, met welk doel, welke informatie hiermee wordt verzameld en voor welke termijn deze informatie blijft opgeslagen.

De cookie wetgeving die zopas van kracht is gegaan zal wellicht grote gevolgen hebben voor ons, internet marketeers.

Waarom een cookie wet?

Het doel van de cookiewet is  “de uitbreiding van de consumentenbescherming met een betere positie van gehandicapte gebruikers, verbeterde procedures op het gebied van marktanalyses en aanmerkelijke marktmacht, betere bescherming van privacy, aanscherping van regels voor veiligheid, integriteit en continuïteit”.

cookiewet fokIn Nederland is deze cookiewet strenger dan in de rest van Europa. Hier gaat men namelijk uit van een ‘opt-in’ terwijl in de rest van Europa een ‘opt-out’ gehandhaafd wordt.
Deze mogelijkheid moet onafhankelijk van de browserinstellingen gebeuren, op www.fok.nl wordt bijvoorbeeld een pop-up getoond waar bezoekers hun keuze kunnen vastleggen. Zij kiezen er momenteel voor om geen website te tonen, tenzij de bezoeker cookies accepteert.

Gevolgen cookie wet

Het is nog afwachten naar de precieze gevolgen van deze wetgeving op onze E-business.
Verontrustend nieuws wel wanneer we  bijvoorbeeld kijken naar het Verenigd Koninkrijk, waar een mildere cookie wet actief is. Slechts tussen de 5 à 15 procent van de bezoekers blijken hier cookies te accepteren. Gerenommeerde sites scoren hoger waardoor zij een concurrentievoordeel opbouwen.

Hoewel het gissen is naar de gevolgen binnen Nederland kunnen we stellen dat de opt-in methode een zeer verregaande maatregel betekent. Zo zal elke bezoeker voortaan ‘gestoord’ worden door pop-ups, waar door het gros van deze bezoekers uiteindelijk een niet overwogen keuze zal worden gemaakt.
In dat opzicht was een opt-out regeling aangevuld met informatieverplichting een veel beter initiatief geweest voor ons, internet marketeers.

Enkele van de meest gebruikte tools waarvoor de cookie wet van toepassing is:

- google analytics. Wanneer vele bezoekers deze cookies weigeren is het nog maar de vraag hoe correct de statistieken kunnen zijn. Momenteel is er nog geen bericht van google voor een eventuele oplossing.
- google adsense of andere advertenties. Deze cookies tracken het internetgedrag van je bezoeker en maken gericht adverteren mogelijk.
- affiliate links. Deze cookies onthouden informatie over de herkomst van een bepaalde bezoeker. Wanneer iemand via jouw affiliatelink een product koopt in een bepaalde webshop, ontvang jij commissie. Wanneer bezoekers cookies weigeren zal je deze commissie mislopen. Aangezien vele internet marketeers hun hele inkomen gebaseerd is op deze methode is het nog de vraag hoe affiliate partners hierop gaan reageren. Vooralsnog blijft het ook van die kant stil.
- social plugins. Denk aan de facebook like knop op je website.

Vooralsnog lijken de meeste Nederlandse websites het vervolg af te wachten. Voor wie toch al actie wil ondernemen stelt DDMA deze handleiding (in mensentaal) ter beschikking.

Inmiddels zijn er plugins te vinden voor wordpress installaties, die een pop up weergeven met informatie over het cookie-gebruik van je website. 3 plugins die dit bijvoorbeeld doen zijn EU Cookie Law – WP Cookie Law‘ ,Cookie Control‘ en ‘EU Cookie Directive Compliance Plugin‘. Bij deze laatste wordt je website dan ook nog aan een database van cookiewet-conforme websites toegevoegd .. voor wat het waard is.

Update:
Inmiddels nemen de affiliate netwerken ook maatregelen.
Zo hebben Daisycon en Tradetracker een cookietool ter beschikking gesteld van hun affiliates. Benieuwd wat dit betekent voor de omzetten van de affiliates!

About the Author:

Pieter is reeds enkele jaren actief in de internet marketing wereld. Zelfstudie en het volgen van internet marketing cursussen hebben hem inmiddels een goed beeld gegeven van wat de mogelijkheden zijn om geld te verdienen op het internet. Dankzij de goede contacten met andere marketeers en de reputatie van dit blog, krijgt hij dikwijls de kans om nieuwe producten in te kijken, waarvan hij dan met plezier een review schrijft. Zijn doel? Ook jou duidelijk maken dat je geld kan verdienen op het internet!

2 comments on “Cookiewet

  1. Er zijn idd steeds meer plugins te vinden en andere oplossingen, zowel gratis als betaald. Die voldoen prima voor de meeste sites, maar voor grote adverteerders voldoen deze niet. Flexibiliteit en mogelijkheden om te testen zijn dan belangrijk: er zijn zo ontzettend veel keuzes die je wilt testen dat je met gratis tools niet uitkomt. Een tool zoals op ICTrecht.nl komt een heel eind, ik begreep dat je daarmee design, instellingen, etc allemaal flexibel instellen en ook A/B testen. Voor ons dus veel beter geschikt dan rigide kant en klaar oplossing.

  2. Dit is de dood van affiliate marketing in Nederland!

    Dit is de meest “zelf om zeep helpende” idiote wet van Nederland, verzonnen door geitenwollen sokken bij de OPTA!

    Het gaat al zo lekker met de Nederlandse economie!

    Eerder hebben ze een miljarden branche zoals telemarketing ook om zeep geholpen en nu gaan ze een miljarden branche in de advertentie wereld platleggen!

    Dit is in mijn ogen onbegrijpelijk!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge