mrt
4
2013

Carl Van de Velde

Carl Van de Velde seminar

Carl van de Velde

Carl van de Velde is 1 van de meest bekende Belgische sprekers en coaches wanneer we het hebben over persoonlijke en professionele groei. Hierin heeft hij inmiddels meer dan 15 jaar ervaring, terwijl hij al 25 jaar zelf ondernemer is. Dankzij deze jarenlange ervaring is hij dé persoon om bedrijven en ondernemers naar het volgende level te helpen.

Carl zelf haalde zijn ‘mosterd’ niet enkel uit zijn eigen ervaring maar ook bij ‘s werelds grootste topondernemers als bijvoorbeeld Richard Branson. Deze kennis gecombineerd met zijn charismatische, dynamische manier van spreken maken van hem een gegeerde spreker en coach.

Zo volgden de laatste 15 jaar reeds 150.000 mensen - van medewerkers tot managers van beursgenoteerde ondernemingen - zijn seminars en lezingen. 1 thema staat centraal: een zakelijke doorbraak realiseren waarbij succes niet ten koste van een gelukkig leven gaat.
Carl is eveneens auteur van enkele boeken, waaronder ’10 stappen naar succes en geluk’ , hij richtte z’n eigen training instituut op en organiseert geregeld non- profit evenementen waarmee hij onder andere daklozen steunt.

Op 28 februari nam ik deel aan het avondseminar van Carl Van de Velde in Antwerpen. Ik deel alvast enkele van mijn notities met jullie.

Het is crisis. Maar dat heb je vast al vaker gehoord.

De crisis lijkt zichzelf te onderhouden doordat het ons denken aantast. We durven minder te ondernemen omdat de risico’s groter zijn. En dat terwijl het meer dan ooit nodig is om initiatief te nemen, progressief te zijn en ons te onderscheiden als ondernemer. Stilstaan is namelijk achteruitgaan. We gedragen ons naar wat we geloven, terwijl we steeds moeten open staan voor nieuwe ideeën.

Wil je je resultaten beïnvloeden, dan zal je je gedrag moeten beïnvloeden. Wil je je gedrag beïnvloeden, dan zal je je denken moeten beïnvloeden. Om je denken te beïnvloeden moet je zorgen dat je de juiste input krijgt. Daarom is het een noodzaak om inzichten te verwerven van top ondernemers en ook je medewerkers te betrekken bij dit proces. Elke medewerker kan binnen zijn expertise nieuwe ideeën aanbrengen om je bedrijf te blijven ontwikkelen. Behoud het beste van vroeger en combineer dit met het beste van heden.
Wanneer je vasthoudt aan dezelfde gedachtes en gevoelens dan creëer je gewoontes. En deze moet je in vraag durven stellen. Is dit nog steeds de beste manier van werken? Is dit nog hedendaags?

resultaten beïnvloeden
= gedrag beïnvloeden
= denken beïnvloeden
= input beïnvloeden

3 soorten mensen

Carl maakt in deze lezing een onderscheid tussen 3 soorten mensen;

  • 20% zijn klagende mensen; deze mensen zien geen kansen. Hun creativiteit wordt steevast de kop ingedrukt door negativiteit.
  • 60% zijn beïnvloedbare mensen; zij staan open voor nieuwe ideeën. Vaak wil dat echter ook zeggen dat ze net zo snel weer hun aandacht richten op andere invloeden.
  • 20% zijn winnende mensen; voor hen is het duidelijk welke richting zij uit moeten. Zij filteren goede ideeën die hen kunnen helpen hun doelstellingen te bereiken. Zij zien mogelijkheden waar anderen enkel problemen zien, zij laten zich niet enkel inspireren maar inspireren op hun beurt medewerkers en collega’s.

Het is duidelijk binnen welke categorie topondernemers horen. Gelukkig kan je de meeste vaardigheden van een topondernemer wel aanleren. Tenzij je bij de eerste categorie hoort, dan zal je pessimisme steeds de bovenhand halen en jouw zakelijk en persoonlijk succes in de weg staan.

Wees sexy

‘Sexy bedrijven’ zijn eigentijdse bedrijven waarmee mensen zich graag associëren. Een sexy bedrijf trekt geen klagers aan. Als zaakvoerder heb jij een grote invloed op jouw medewerkers, het is dus belangrijk dat je positief in het leven staat en in een goede gemoedstoestand verkeerd. Deze uitstraling zet zich voort tot bij de klant, laat het daarom duidelijk zijn dat je ‘menselijk kapitaal’ (medewerkers) bestaat uit intellectueel én emotioneel kapitaal. Voelen je medewerkers zich goed, dan zal dit gevoel merkbaar zijn bij de klant en zal er veel efficiënter gewerkt worden, war op zijn beurt merkbaar is aan de cijfers. Je stemming stimuleert je gedrag, wat op zijn beurt je resultaten beïnvloedt. Positieve mindset = meer creativiteit en productiviteit.

Wees onderscheidend.

Net als de natuur elimineert ook de markt ‘niet nuttige’ elementen.

5 gemeenschappelijke kenmerken van topondernemers

  • positief voordenken. Nadenken is je gedachten laten werken op het verleden, voordenken is denken over de toekomst. Het is belangrijk dat je positieve dingen ziet, mogelijkheden in plaats van moeilijkheden.
  • zien het groter plaatje. Zij ontwikkelen een visie, zien ook mogelijkheden om hun succes op te schalen.
  • helder en aantrekkelijke doelen. Ons brein filtert onbewust de impulsen die ons bereiken. Zo zijn er dingen die je op ‘automatische piloot’ doet, waarbij je niet meer nadenkt. Zoals bijvoorbeeld een bepaald traject met de auto dat je dagelijks doet. Je weet hoe je je auto moet starten en je weet welke weg je moet nemen. Goede doelen helpen je om de juiste, belangrijke impulsen op te vangen. Je leven wordt bepaald door de keuzes die je maakt en daarom moet je de juiste informatie opzoeken en opnemen.
  • bouwen een topteam. Alles wat je zelf kan kan een ander beter, omdat zij er meer tijd voor hebben.
  • durven investeren in succes.

Je kan geen grootse zaken opzetten

als je klein denkt.

Wil je succes verwerven dan zal je je angsten moeten overwinnen, als jij niet in jezelf gelooft waarom zou de markt dat dan doen?

3 niveaus van ondernemer

  • werker: je werkt elke dag van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat en ook daarbuiten blijf je je hoofd breken. Dit kan je slechts tijdelijk zijn. Het is een absolute noodzaak om een team rond je te creëren. Een bedrijf waarin jij onmisbaar bent is geen gezond bedrijf.
  • manager: je kan al meer werk verdelen maar  je kan het jezelf toch al permitteren om ‘s avonds op tijd de deur van je bedrijf achter je te sluiten. Je werkt echter nog in functie van je zaak, je zaak werkt niet voor jou.
  • leider: een topondernemer is een leider. Je werkt aan uw onderneming in plaats van in uw onderneming. Hierdoor heb je een betere perceptie aangezien je het geheel van buitenaf kan bekijken.

Als leider ben je niet meer onmisbaar binnen je onderneming, je bedrijf kan prima functioneren zonder dat jij in de buurt bent. Je laat rapporteren, je controleert en je innoveert.
Je onderneming is zelfwerkend. Een zelfwerkende organisatie heeft een hogere marktwaarde, denk daar eens over na.

Haal de slager uit de slagerij,

wat is de slagerij dan nog waard?

De belangrijkste factoren van het succes van jouw onderneming zijn: motivatie en wilskracht + kennis en vaardigheden. Het is belangrijk dat je in beiden blijft investeren. Een gemis van deze factoren hoef je niet te zien als een tekortkoming maar als je groeipotentiëel!

Deze lezing door Carl Van de Velde was voor mij zeer inspirerend. Aan het einde van de lezing werd niet aangeboden om in te schrijven voor zijn training insituut – zoals je wellicht zou verwachten – maar konden de bezoekers wel hun gegevens achterlaten zodat 1 van de medewerkers van het instituut contact kan opnemen voor een 1 on 1 coaching.
Naar mijn inziens een schitterende benadering waarin blijkt dat Carl toepast wat hij zelf verkondigt. Hij onderscheidt zich als ondernemer en hij beheerst in ieder geval de kunst om je op zo’n manier mee te nemen in zijn verhaal dat je zelf volloopt van ‘zin’ om er volledig tegen aan te gaan met je business.

Zeker een aanrader wat mij betreft. Misschien nog een laatste quote:

Hoe meer je leert,

hoe meer je beseft dat er nog veel te leren is.

About the Author:

Pieter is reeds enkele jaren actief in de internet marketing wereld. Zelfstudie en het volgen van internet marketing cursussen hebben hem inmiddels een goed beeld gegeven van wat de mogelijkheden zijn om geld te verdienen op het internet. Dankzij de goede contacten met andere marketeers en de reputatie van dit blog, krijgt hij dikwijls de kans om nieuwe producten in te kijken, waarvan hij dan met plezier een review schrijft. Zijn doel? Ook jou duidelijk maken dat je geld kan verdienen op het internet!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge